Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej/ Cooperation partnerships in school education
Kierowniczka projektu/ Project leader: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania/ Duration: 01.11.2023 - 31.10.2025
Wartość projektu/ Project lump sum: 250 000 EUR
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Dolnośląski DSW (lider) w partnerstwie z Ogres Centra pamatskola (Łotwa), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turcja), Bursa Uludag Universitesi (Turcja), Learning Hub Friesland (Holandia), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu.
The project is lead by the DSW University of Lower Silesia in partnership with Ogres Centra pamatskola (Latva), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Türkiye), Bursa Uludag Universitesi (Türkiye), Learning Hub Friesland (Netherlands), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu (Poland).
Celem głównym projektu jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych stosujących podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) w wykorzystaniu metody dociekań filozoficznych z dziećmi (Philosophy for Children, P4C) do swoich działań edukacyjnych w celu podniesienia świadomości uczniów i uczennic w zakresie problematyki dotyczącej środowiska naturalnego i zmiany klimatu
The main objective of the SUSENSTEAM-P4C project is to support elementary and/or middle school teachers using the STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) approach to integrate the Philosophy for Children (P4C) method into their educational activities in order to raise their students’ awareness of environmental and climate change issues.

Wytwory/ Deliverables
W ramach projektu zostaną opracowane:
- Kurs online dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku 10-14 lat, przygotowujący ich do wdrożenia modelu integrującego metodę P4C i podejście STEAM w celu włączania problematyki dotyczącej środowiska naturalnego i zmiany klimatu do swoich zajęć;
- Baza danych krótkich opowiadań o zmianach klimatu, które mogą być wykorzystane jako punkt wyjścia do badań filozoficznych z dziećmi podczas zajęć STEAM;
- bazę propozycji zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku 10-14 lat, dotyczących zagadnień związanych ze zmianami klimatu i wykorzystujących zintegrowany model P4C i STEAM.
The project will develop:
- An online course for teachers working with children and young people aged 10-14, preparing them to implement a model that integrates the P4C method and STEAM education to teach their students about environmental and climate change issues;
- A database of short stories about climate change that can be used as a starting point for philosophical investigations with children during STEAM classes;
- A database of suggestions for extracurricular activities for children and youth aged 10–14, regarding issues related to climate change and using the integrated P4C and STEAM model.
Wydarzenia/ Events
Projekt rozpoczęliśmy w listopadzie 2023 roku spotkaniem otwierającym we Wrocławiu, na którym obecni byli wszyscy partnerzy. Oprócz spotkań dotyczących działań w projekcie wzięliśmy udział w warsztacie Mozaika klimatyczna, który poprowadziła dla nas Katarzyna Udrycka, konsultantka w obszarze transformacji ekologicznej firm, ochrony bioróżnorodności i zmian klimatu.
We started the project in November 2023 with an opening meeting in Wrocław, during which all partners were present. In addition to meetings regarding project activities, we took part in the Climate Mosaic workshop, led by Katarzyna Udrycka, a consultant in the field of ecological transformation of companies, biodiversity protection and climate change.

W maju 2024 roku w Leeuwarden w Holandii odbyło się drugie spotkanie zespołu. Pracowaliśmy nad kursem online dla nauczycielek i nauczycieli oraz planowaliśmy kolejne działania. Dodatkowo członkowie zespołu z uniwersytetu w Bursie przygotowali warsztaty dociekań filozoficznych, w których wzięły udział wszystkie osoby uczestniczące w spotkaniu.
In May 2024, the team's second meeting took place in Leeuwarden, the Netherlands. We worked on an online course for teachers and planned further activities. Additionally, team members from the Uludag University prepared philosophical inquiry workshops in which all participants took part.

Klauzula odpowiedzialności/ Disclaimer
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.
Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author or authors only and do not necessarily reflect those of the European Union or the Foundation for the Development of the Education System. Neither the European Union nor the entity providing the grant can be held responsible for them