Opis kursu:
Kurs tworzy przestrzeń do uczenia się indywidualnego i zespołowego. Uczestnik kursu samodzielnie podejmuje decyzję o czasie uczenia się, kolejności tematów w ramach modułu, ma możliwość wypowiedzi i dyskusji z innymi uczestnikami kursu, dokonuje samooceny. Przez projektowanie uczy się wdrażać rozwiązania korzystne dla najbliższego otoczenia i angażować w sprawy ważne dla lokalnego otoczenia społecznego.
Struktura kursu:
Kurs składa się z 4 modułów: 1) EZR jako koncepcja - główny nurt i krytyczne dyskursy 2) Uczestnictwo i współpraca - uczenie się dorosłych w społeczności na rzecz EZR 3 )Wspólne działania na rzecz EZR w Europie - studia przypadków 4) Zaprojektowanie interwencji dla wybranej społeczności na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Korzyści dla uczestnika kursu:
Uczestnik kursu zna koncepcje zrównoważonego rozwoju w różnych kontekstach lokalnych i międzynarodowych, rozumie czym jest edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w ujęciu systemowym i krytycznym, analizuje strategie społecznego zaangażowania i budowania partnerstwa na rzecz EZR, wykorzystuje wiedzę naukową do projektowania i wdrażania EZR w społecznościach.
Program kursu:
Temat 1: EZR z perspektywy UNESCO
Temat 2: Krytyczne podejścia do zrównoważonego rozwoju
Temat 3: Zawiłe problemy (wicked problems) zrównoważonego rozwoju
Temat 4: Myślenie systemowe i podejścia transformacyjne
Temat 5: Wprowadzenie do uczenia się dorosłych z perspektywy EZR
Temat 6: Krytyczne podejście do edukacji i uczenia się w społecznościach
Temat 7: Studia przypadków EZR:
Case 1. Wyspa Culatra, Portugalia
Case 2. Kraina Wygasłych Wulkanów, Polska
Temat 8: Projekt Interwencji EZR (praca samodzielna uczestnika)
Patronat i certyfikat: Kurs posiada patronat Wrocławskiego Centrum Akademickiego. Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje certyfikat ukończenia kursu „Wprowadzenie do Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju” poświadczony przez międzynarodowe europejskie konsorcjum uniwersytetów projektu ESDEUS: Uniwersytet Dolnośląski DSW, Uniwersytet Goteborg, Uniwersytet Algarve, Uniwersytet Milano Bicocca.

Typ kursu: otwarty, 3 pkt ECTS
Obszar zagadnień: edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, przygotowanie edukatorów ZR
Forma realizacji: platforma e-learning, platforma Moodle
Data realizacji kursu: od grudnia 2024 do marca 2025
Ilość dni kursu: kurs w pełni asynchroniczny
Data realizacji kursu: student decyduje o zakresie godzin i wyborze dni nauki
Liczba godzin zajęć: 65 godzin (z uwzględnieniem nakładu pracy studenta)
Grupa docelowa: Kurs skierowany jest do podmiotów i interesariuszy zainteresowanych jednym lub kilkoma obszarami podejmującymi wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem w różnych sektorach i miejscach: szkołach, gminach, organizacjach obywatelskich, stowarzyszeniach, organizacjach pozarządowych, grupach interesu i osobach prywatnych. Kurs jest skierowany do wszystkich studentów UD DSW jako dodatkowy, bezpłatny kurs, który kończy się poświadczeniem zdobytych kompetencji i otrzymaniem 3 punktów ECTS.

Prowadzący: Kurs przygotowali nauczyciele akademiccy z czterech uniwersytetów europejskich: Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW (Polska), Uniwersytetu w Goteborgu (Szwecja), Uniwersytetu Algarve (Portugalia), Uniwersytetu Milano Bicocca (Włochy).
Informacje o wszystkich członkach zespołu i dorobku znajdują się na stronie projektu dofinansowanego z środków Unii Europejskiej
ESDEUS: European Universities as community leaders of the Education for Sustainable Development
ESDEUS: Europejskie uniwersytety jako lokalni liderzy edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju
Projekt EU: 2023-1-PL01-KA220-HED-000156638
