Nie czy lecz jak korzystać ze sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jaka jest rola uczelni w procesie globalnej transformacji cyfrowej? Jak digitalizacja zmieni przyszłość uczenia i nauczania?

 

Na te i wiele innych, inspirowanych technologiczną zmianą pytań odpowiedzi szukali uczestnicy konferencji Digital Universities Europe, która odbyła się w dnia 10-12 marca we Wrocławiu.

 

350 ekspertów z ponad 30 krajów z całego świata – przedstawicieli uczelni – metodyków, wykładowców, władze wydziałów oraz instytucji edukacyjnych, firm wytwarzających i wdrażających technologie informatyczne wspierające proces dydaktyczny mierzyło się z trudnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości uczelni.

 

Organizator konferencji – Times Higher Education zadbał o możliwości networkingu oraz swobodną wymianę myśli podczas paneli dyskusyjnych i warsztatów. Udział w debacie wzięły także przedstawicielki Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Zastępca Kanclerza ds. zarządzania dydaktyką Magdalena Nowak podczas warsztatu dotyczącego transformacji cyfrowej zawróciła uwagę na rolę zarządzania kapitałem ludzkim i kulturą organizacyjną jako kluczowym elementem każdej zmiany – szczególnie tej o charakterze globalnym, jak digitalizacja.

 

 

Dr Barbara Muszyńska w panelu dotyczącym modeli oceniania osiągnięć w dobie AI mówiła o znaczącej zmianie, jaka zachodzi w procesie nauczania i oceniania studentów. Nie jest to tylko dyskusja o formach egzaminów, ale o sposobach – etycznych i efektywnych - korzystania ze sztucznej inteligencji przez nauczycieli akademickich i studentów. Obie te grupy muszą nauczyć się włączać w proces kształcenia element krytycznej i uczciwej oceny osiągnięć, czerpać z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja to, co wartościowe i konstruktywne.

 

 

Kształtowanie postaw – etycznego i uczciwego korzystania z technologii to rola uczelni. Kwestia kompetencji człowieka, jako jednostki podejmującej decyzje zarządcze, budującej zespoły, dokonującej wyboru technologii i projektującej ramy korzystania z niej była bezsprzecznie tematem przewodnim większości wystąpień. Koncentracja na człowieku i jego kompetencjach łączyła zarówno perspektywę dydaktyków, władz uczelni, jak i zespołów IT.

 

 

 

Podczas konferencji Digital Universities Europe digitalizacja pojawiła się także w swej praktycznej odsłonie. Wiele zespołów i przedstawicieli uczelni prezentowało case studies z wdrożeń konkretnych rozwiązań technologicznych do procesu obsługi studentów, zarządzania pracownikami, planami, ale także oceniania, jaki szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji w akademickiej praktyce. Niezwykle wartościowe spojrzenie z bliska w wewnętrzne procesy kilkudziesięciu europejskich uczelni pozostanie unikalnym doświadczeniem uczestników spotkania.

 

 

 

Konferencję cyklicznie organizuje Times Higher Education - globalny dostawca danych i specjalistycznej wiedzy o szkolnictwie wyższym, twórca międzynarodowych rankingów. Współorganizatorem wydarzenia jest największa grupa uczeni niepublicznych w Polsce – Grupa Merito, którą tworzą Uniwersytety WSB Merito, Uniwersytet Dolnośląski DSW oraz Uniwersytet Civitas.

 

Honorowym patronem wydarzenia jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a partnerami: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej oraz Polska Unia Edukacyjna.

Czytaj więcej