„Punkt Informacyjno-Konsultacyjny dla osób poszkodowanych katastrofą wojenną” – prowadzony przez studentów kierunku Psychologia DSW

 

Wojna powoduje traumy nie tylko u tych, którzy stali się bezpośrednimi ofiarami konfliktu. Oddziałuje także na osoby, które poddawane są codziennym „bombardowaniom” serwisów informacyjnych, epatujących przemocą i dokumentowaniem brutalności agresorów. Daje się we znaki również tym, którzy na pierwszej linii wolontariackiego „frontu” i we własnych mieszkaniach pomagają uchodźcom.

 

Pomocny PIK

 

PIK to „Punkt Informacyjno-Konsultacyjny dla osób poszkodowanych katastrofą wojenną”. Powstał kilka tygodni temu w Dolnośląskiej Szkole Wyższej i jest prowadzony przez studentów ostatnich lat kierunku Psychologia.

Adresatami działań PIK są obywatele Ukrainy dotknięci wojną oraz osoby przyjmujące uchodźców – mówi Wioletta Klimczak, menedżer kierunku Psychologia i lider projektu.


W punkcie są gromadzone i stale aktualizowane bazy danych pomocowych. Studenci informują o dostępnych formach pomocy, np. psychologicznej, psychiatrycznej, medycznej, prawnej i materialnej. Prowadzą także działania konsultacyjne.
Swoją pomoc kierujemy przede wszystkich do obywateli Ukrainy, dotkniętych wojną – wyjaśnia studentka psychologii Monika Tańcula – Staramy się też informować i konsultować osoby przyjmujące uchodźców i pomagające im.


Choć jest to inicjatywa realizowana przez studentów, mogą oni liczyć na stałą opiekę merytoryczną autorki projektu. 


Studenci zostali odpowiednio przygotowani do prowadzenia takich rozmów – zapewnia W. Klimczak. – Są to studenci ostatnich lat, którzy za chwilę zaczną pracować jako zawodowi psychologowie. Uczestniczą również w regularnych szkoleniach i superwizjach, prowadzonych przez doświadczonych specjalistów (psychologów, psychoterapeutów i interwentów kryzysowych - wykładowców kierunku psychologia).


Działania PIK prowadzone są w formie telefonicznej, internetowej oraz w ramach spotkań bezpośrednich. Sposób kontaktu zależy od potrzeb i możliwości osób korzystających z pomocy oraz osób jej udzielających.
Zasada skorzystania z pomocy konsultantów jest dość prosta – wystarczy zadzwonić pod numer: 
+48 664 918 148 w jednym z terminów dyżurów konsultantów.


Organizatorzy zachęcają także do skorzystania z kontaktu mailowego – należy wówczas wysłać wiadomość na adres: pik@dsw.edu.pl i poprosić o udzielenie potrzebnych informacji. Konsultanci udzielą odpowiedzi w ten sam sposób – wysyłając wiadomość do osoby potrzebującej wsparcia. 

Istnieje także możliwość spotkania bezpośredniego z konsultantem w siedzibie Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, przy ul. Strzegomskiej 55, po uprzednim telefonicznym umówieniu terminu spotkania.


Terminy dyżurów telefonicznych:

  • Poniedziałek, godz. 17.00-19.00
  • Środa, godz. 17.00-19.00
  • Czwartek, godz. 10.00-13.00
  • Piątek, godz. 14.00-17.00

 

PIK będzie działał w ramach pilotażu w okresie maj-czerwiec 2022 roku. Jeśli jednak zajdzie taka potrzeba – planowane jest przedłużenie czasu funkcjonowania Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego.

 

Czytaj więcej