Dolnośląska Szkoła Wyższa
serdecznie zaprasza do udziału w cyklu naukowych seminariów
EDUKACYJNE CZWARTKI. Spotkania praktyków, badaczy i pasjonatów edukacji
Edukacyjne Czwartki to cykl otwartych spotkań pedagogów, którym bliskie jest myślenie o jakości edukacji i jej społecznym znaczeniu. Chcielibyśmy stworzyć przestrzeń do wzajemnej dyskusji między różnymi podmiotami zajmującymi się profesjonalnie edukacją. Zaproszeni są zatem wszyscy, dla których edukacja stanowi wartość i pasję, którzy łączą teorię z praktyką i pragną podzielić się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami: nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy, tutorzy, trenerzy, doradcy, metodycy, badacze. Spotkania odbywają się od 2018 r.
Myśli przewodnie Edukacyjnych Czwartków:
- spotkania praktyków, ekspertów i badaczy oraz wymiana wiedzy i doświadczeń,
- wzajemne inspirowanie się we wrocławskim/dolnośląskim/polskim środowisku edukacyjnym,
- dyskusja wokół tematów pilnych, ważnych i ciekawych (w tym związanych z obecną reformą systemu edukacji),
- poznanie praktycznych rozwiązań i najnowszych badań różnych wymiarów edukacji,
- krytyczne odkrywanie trendów w edukacji formalnej i pozaformalnej,
- przemiany współczesnego świata i społeczeństwa a edukacja.
Organizator: Wydział Studiów Stosowanych DSW, Kolegium Pedagogiki.
Koordynator spotkań: dr Agnieszka Zembrzuska, prof. DSW
dr Małgorzata Jedynak (Uniwersytet Wrocławski)
dr Joanna Kaczmarska (Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu)
Uczeń obcojęzyczny z doświadczeniem migracji - wyzwania i rekomendacje
Dane statystyczne (GUS, 2020, NIK, 2020) pokazują, że z roku na rok coraz więcej uczniów obcojęzycznych pojawia się w polskich szkołach. Zjawisko to nasiliło się w ciągu ostatnich kilku tygodni, gdy ponad pół miliona dzieci w wieku szkolnym przyjechało do Polski z Ukrainy. To uczniowie często dwu- lub wielojęzyczni, z bagażem innej kultury i traumatycznym doświadczeniem migracji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każde dziecko ze statusem uchodźcy ma prawo do nauki w publicznych szkołach publicznych.
Seminarium skupi się na poszukaniu odpowiedzi na pytania:
Jakich trudności możemy spodziewać się w klasach, w których pojawiły się dzieci z Ukrainy?
Na ile polskie szkoły przygotowane do nauczania w klasach monoligwalnych (jednojęzycznych) są w stanie zapewnić ciągłość nauki dla tych uczniów?
Jakie wsparcie jest potrzebne, zarówno psychologiczne, jak dydaktyczne, aby zapewnić nowym uczniom asymilację na poziomie języka i kultury?
Adresatami seminarium są studenci kierunków pedagogicznych, czynni nauczyciele, pedagodzy, rodzice.
Dr Małgorzata Jedynak – językoznawca stosowany, tyflopedagog, przewodnicząca Dolnośląskiego Koła PTN oraz Grupy Badawczej TYFLO, członek Rady Naukowej czasopisma Neofilolog. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Glottodydaktyki w Instytucie Filologii Angielskiej w Uniwersytecie Wrocławskim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą trzech obszarów: nabywania pierwszego i obcego języka, tyfloglottodydaktyki i neurodydaktyki oraz unijnej polityki językowej. W swoich badaniach zajmuje się takimi kwestiami jak psychologiczne korelaty sukcesu w języku obcym, nabywanie wymowy języka obcego, autonomia i interkulturowość. Współpracuje z DSW prowadząc zajęcia na kierunku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Dr Joanna Kaczmarska – dr nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, w latach 2000-2003 wykładowca przedmiotu psycholingwistyka w Podyplomowym Studium Kształcenia Nauczycieli w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego; 2006-2013 wykładowca Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych we Wrocławiu, od 2013 nauczyciel konsultant Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, gdzie m. in. prowadziła zajęcia na Kursie Kwalifikacyjnym dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej uzupełniających kwalifikacje do nauczania języka angielskiego (autorka programu kursu); prowadzi obserwacje lekcji prowadzonych przez nauczycieli języka angielskiego będących w trakcie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego, prowadzi kursy z zakresu zastosowania TIK w nauczaniu języków obcych oraz oceniania kształtującego.
Data: 05.04.2020, czwartek, godz. 17.30