dr hab. Alicja Czerkawska, prof. UD DSW
Pedagog, profesor na Wydziale Studiów Stosowanych Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Moje zainteresowania badawcze dotyczą poradoznawstwa i andragogiki. W szczególności zajmuję się: poradnictwem egzystencjalnym, edukacją całożyciową, diagnozowaniem sytuacji problemowych i kryzysowych w przebiegu życia ludzkiego, doświadczeniami transgresyjnymi osób dorosłych, samorealizacją jednostki oraz etycznym wymiarem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jestem autorką m.in. publikacji pt.: Poradnictwo egzystencjalne. Założenia - inspiracje - rozwiązania praktyczne (monografia z 2013), pt. Podstawy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – skrypt dla studentów pracy socjalnej (praca pod redakcją z 2009), Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego (współautorka, 2005), O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie (artykuł z 2012), Droga ludzkiej egzystencji – impresje poradoznawcze (rozdział w książce pod redakcją z 2015), Sytuacja przymusowej rozłąki, czyli człowiek w labiryncie nadziei (rozdział w książce pod redakcją z 2016), „Strefy cienia” w pracy doradcy (rozdział w książce pod redakcją z 2017), Ku dialogicznej więzi w poradnictwie humanistycznie zorientowanym (artykuł z 2018), Bridging the Human Gap as a Message of Existential Counseling (współautorka, rozdział w książce pod redakcją z 2019). Jestem specjalistką w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, doradczynią w sprawach rodzinnych, wychowawczych i edukacyjno-zawodowych. Przez wiele lat prowadziłam procesy terapeutyczne dla osób dotkniętych traumą. Jestem współzałożycielką i członkinią Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego. Podczas zajęć ze studentami zachęcam ich do refleksyjnego przyglądania się sobie i własnemu życiu, odkrywania pasji i zainteresowań oraz budowania strategii radzenia sobie z problemami.