Menedżerka kierunku pedagogika I i II stopnia, z wykształcenia pedagożka i ekonomistka. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.
Zajmuje się pedagogiką szkoły, indywidualizacją kształcenia i alternatywami edukacyjnymi, a ostatnio również pedagogiami pomocy wzajemnej oraz strategiami uczenia się w miejscu pracy. Współpracuje ze szkołami, brała udział w projektach zajmujących się ewaluacją szkół, wsparciem merytorycznym (np. modelowa szkoła ćwiczeń) oraz wprowadzaniem glottodydaktyki do programu studiów. Członkini zespołów realizujących projekty oświatowe, m.in. przygotowującego strategię oświatową dla Wrocławia, w projekcie Erasmus plus Learning for Life z branży szkolnictwa zawodowego, w projekcie Dolnośląska Strategia Rozwoju Edukacji Zawodowej.
Pedagog, politolog, profesor na Wydziale Studiów Stosowanych Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Naukowo zajmuje się pedagogiką krytyczną oraz edukacyjnymi wymiarami działań organizacji pozarządowych i grup nieformalnych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką m.in. edukacji globalnej, edukacji antydyskryminacyjnej oraz praw człowieka. Autor monografii: Oblicza buntu w biografiach kontestatorów… (2009), Pedagogie małych działań. Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych (2016), współautor (wspólnie z M. Pogorzelską) Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek (2020). Laureat nagrody naukowej im. prof. Ireny Lepalczyk za najlepszą monografię z obszaru pedagogiki społecznej (2021).
Socjolog edukacji, zajmuje się społecznymi uwarunkowaniami funkcjonowania edukacji.
Autor wielu opracowań naukowych dotyczących funkcjonowania systemu edukacji, ekspert współpracujący z władzami oświatowymi (krajowymi, regionalnymi i lokalnymi) w zakresie kreowania polityki edukacyjnej i wdrażania innowacji edukacyjnych. Współtworzył Zintegrowaną Strategię Umiejętności 2030 i Wrocławską Strategię Edukacyjną. Koordynuje pracami nad przygotowaniem Dolnośląskiej Strategii Rozwoju Edukacji Zawodowej.
Jest członkiem zarządu Sekcji Socjologii Młodzieży i Edukacji Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Pełnił funkcję koordynatora Sociology of Education Research Network w ramach European Sociological Association. Był stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Opublikował m.in.: Will schooling ever change. Distance Learning and the COVID-19 Pandemic [z Martą Jurczak-Morris] [2023], Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia [2016], Kapitał społeczny i edukacja. Perspektywy teoretyczne i aplikacje empiryczne [2014], Szczęśliwy traf. Edukacja w procesie adaptacji migrantów z Polski w Wielkiej Brytanii [z Alicją Sadownik] [2014], Społeczne światy szkół średnich – od trajektorii marginesu do trajektorii elit, [2005]; Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym [z Jarosławem Domalewskim], [2004].
Absolwentka pedagogiki i filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Badawczo zajmuje się głównie poradnictwem kariery oraz edukacją i uczeniem się osób dorosłych. Za swój doktorat, dotyczący systemu poradnictwa zawodowego w Holandii otrzymała nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014). Jest autorką około 40 publikacji, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ma za sobą również prace w redakcjach czasopism naukowych. Intensywnie zaangażowana we współpracę międzynarodową, będąc liderem międzynarodowej grupy badawczej „Critical Studies in Career Guidance”, dodatkową krajową konsultantką w Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) oraz wykładowczynią i tutorem w trakcie szkół letnich Europejskiego Programu Doktorskiego w obszarze Poradnictwa i Doradztwa Zawodowego ECADOC. Została nominowana na zewnętrznego egzaminatora w Centrum Całożyciowego Ucznia się na Uniwersytecie w Warwick (UK), gdzie rolą jej jest ewaluacja jakości kształcenia i egzaminowania.
Pedagog, profesor na Wydziale Studiów Stosowanych Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Moje zainteresowania badawcze dotyczą poradoznawstwa i andragogiki. W szczególności zajmuję się: poradnictwem egzystencjalnym, edukacją całożyciową, diagnozowaniem sytuacji problemowych i kryzysowych w przebiegu życia ludzkiego, doświadczeniami transgresyjnymi osób dorosłych, samorealizacją jednostki oraz etycznym wymiarem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jestem autorką m.in. publikacji pt.: Poradnictwo egzystencjalne. Założenia - inspiracje - rozwiązania praktyczne (monografia z 2013), pt. Podstawy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – skrypt dla studentów pracy socjalnej (praca pod redakcją z 2009), Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego (współautorka, 2005), O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie (artykuł z 2012), Droga ludzkiej egzystencji – impresje poradoznawcze (rozdział w książce pod redakcją z 2015), Sytuacja przymusowej rozłąki, czyli człowiek w labiryncie nadziei (rozdział w książce pod redakcją z 2016), „Strefy cienia” w pracy doradcy (rozdział w książce pod redakcją z 2017), Ku dialogicznej więzi w poradnictwie humanistycznie zorientowanym (artykuł z 2018), Bridging the Human Gap as a Message of Existential Counseling (współautorka, rozdział w książce pod redakcją z 2019). Jestem specjalistką w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, doradczynią w sprawach rodzinnych, wychowawczych i edukacyjno-zawodowych. Przez wiele lat prowadziłam procesy terapeutyczne dla osób dotkniętych traumą. Jestem współzałożycielką i członkinią Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego. Podczas zajęć ze studentami zachęcam ich do refleksyjnego przyglądania się sobie i własnemu życiu, odkrywania pasji i zainteresowań oraz budowania strategii radzenia sobie z problemami.
Filozof, naukowo zajmujący się filozofią języka, filozofią edukacji, teorią argumentacji, problemami interdyscyplinarnymi. Tłumacz literatury filozoficznej. Redaktor naczelny czasopisma TERAŹNIEJSZOŚĆ – CZŁOWIEK – EDUKACJA / INSTED: Interdisciplinary Studies in Educcation & Society. W Uniwersytecie Dolnośląskim DSW prowadzi takie zajęcia, jak: Analiza tekstu naukowego z elementami logiki, Metodologia badań społecznych, Podstawy logiki.