Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Zbigniewa Kazimierza Kwiecińskiego, wybitnego pedagoga i badacza, doktora Honoris Causa oraz wieloletniego nauczyciela akademickiego Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, aktualnie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW; mentora naszej wspólnej troski o dobrą oświatę i zaangażowane badania społeczne; przewodnika w rozwoju kilku pokoleń pedagogów, niestrudzenie zaangażowanego w liczne działania na rzecz polskiej edukacji.
Profesor Kazimierz Zbigniew Kwieciński, pedagog i socjolog edukacji, uzyskał habilitację w 1973 roku na Wydziale Humanistycznym w Toruniu, a tytuł profesora zwyczajnego w 1988 roku. Założyciel i kierownik Stacji Naukowo-Badawczej Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN w Toruniu. Zainicjował badania metodą obserwacji uczestniczącej nad funkcjonowaniem szkoły wiejskiej wieloletnie badania podłużne nad stałą kohortą młodzieży z rejonów toruńskiego i włocławskiego od 15. do 50.roku życia. Autor licznych studiów w zakresie socjopatologii edukacji i pedagogiki krytycznej. Dziekan-założyciel Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Kierownik Katedry Socjologii Edukacji i Polityki Oświatowej UWM w Olsztynie. Kierownik Pracowni Studiów Kulturowych w UMK w Toruniu. Inicjator cyklu seminariów Nieobecne Dyskursy; redaktor naczelny „Forum Oświatowego”.
Profesor współpracował z Dolnośląską Szkołą Wyższą od 1998 roku. W 2011 roku uzyskał Doktorat Honoris Causa naszej uczelni w uznaniu – jak stanowi dyplom nadania tego tytułu – zasług badacza demaskującego mechanizmy, narzędzia i praktyki społecznych nierówności, zapóźnienia i rozwojowe blokady, wskazującego edukacyjne możliwości ich przezwyciężania, który ma również znaczący w skali kraju wkład w rozwój kadry naukowej oraz tworzenie środowisk akademickich, nauczycielowi i mistrzowi dla kilku pokoleń polskich pedagogów. Profesor do końca aktywnie pełnił w naszej uczelni obowiązki członka Kapituły Funduszu Stypendialnego im. Roberta Kwaśnicy.
Profesor był wieloletnim członkiem Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych, przewodniczącym Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz członkiem korespondentem Polskiej Akademii Nauk.