prof. zw. dr hab. Krystyna Mazurek-Łopacińska
Profesor zwyczajny nauk ekonomicznych, profesor Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu. Przez wiele lat pracowała na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, gdzie była kierownikiem Katedry Badań Marketingowych, a także pełniła funkcję Prorektora ds. Dydaktyki oraz Dyrektora Instytutu Marketingu. Odbywała staże na uczelniach francuskich: Uniwersytecie w Lille , Ecole Internationale des Affaires w Marsylii oraz na Uniwersytecie Paris – Evry. Obszary zainteresowań naukowych : badania w dziedzinie nauk ekonomicznych, dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości ze specjalizacją w zakresie: zarządzania marketingowego, analizy rynku i badań marketingowych, badań konsumpcji i zachowań nabywców, komunikacji marketingowej , zarządzania międzykulturowego, marketingu interaktywnego, marketingu międzynarodowego, marketingu w kulturze , marketingu społecznego.
Dorobek naukowy obejmuje ponad 300 pozycji (monografie, podręczniki i artykuły) , w tym książki z zakresu Consumer Behawior nagrodzone nagrodami Ministra Szkolnictwa Wyższego, „Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej” 1996, „Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe „PWE 2003. Kontynuacją tej problematyki jest książka „Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa” PWE 2021. Ważne obszary w badaniach naukowych to m.in.Customer Knowledge Management jako wyzwanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, orientacja na klienta, relacje z klientem podstawą marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem, marketing społecznościowy i rola nowych technologii w kreowaniu wartości dla klienta, identyfikowanie cech kulturowego paradygmatu marketingu.
Oddzielny obszar działalności naukowej stanowią prace dotyczące problematyki marketingu w kulturze. Jest redaktorem i współautorem książek „Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu” (1997), „Kultura polska a Unia Europejska. Problemy, wyzwania, nadzieje” (1998), „Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki” (1999).
Realizowała szereg projektów badawczych w ramach Resortowych Programów Badań Podstawowych oraz problemów węzłowych PAN i KBN, a także NCN.
Jako promotor prac doktorskich kierowała również grantami promotorskimi KBN. Otrzymała Nagrodę Sekretarza Naukowego PAN za udział w pracy „Zróżnicowanie przestrzenne konsumpcji i warunków życia ludności w Polsce”.
Przez wiele lat była redaktorem Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, początkowo w serii: Rynek i Konsumpcja, a następnie w serii Zarządzanie i Marketing i Nauki o Zarządzaniu. Była również członkiem rad naukowych czasopism: Nauki o Zarządzaniu, Handel Wewnętrzny, Konsumpcja i Rozwój, a obecnie Marketing i Rynek oraz wydawanego w Berlinie Cultural Management: Science and Education (CMSE).
Jest członkiem Instytutu Naukowego Krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz Europejskiego Instytutu CEDIMES (Centre d'Etudes sur le Développement International et les Mouvements Economiques et Sociaux).
Organizowała wiele konferencji naukowych i dydaktycznych, w tym była Przewodniczącą Komitetu Organizacyjnego Kongresu Marketingu: ,,Marketing – przełom wieków. Paradygmaty. Zastosowania”( wrzesień 2000 r). Zainicjowała i konsekwentnie prowadziła cykl ogólnopolskich konferencji naukowych skupiających przedstawicieli nauki i praktyki zajmujących się badaniami marketingowymi. Konferencje te odbywały się w latach: 2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018 oraz 2022 , a ich efektem jest 15 publikacji wydanych w formie monografii oraz Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest także redaktorem i współautorem kilku podręczników z zakresu badań marketingowych , wydanych przez Wydawnictwo AE we Wrocławiu oraz przez PWN : „Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 „Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku” 2016.
Uzyskała wyróżnienie Ministra Kultury i Sztuki za kierowanie w latach 1989-1998 Podyplomowym Studium Marketingu dla Menedżerów Kultury i Sztuki.
Działała na rzecz rozwoju akredytacji środowiskowej w Polsce. Od 2002 roku była członkiem Komisji Akredytacyjnej Fundacji Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych (FPAKE), a w latach 2006- 2016 pełniła funkcję Przewodniczącej tej Komisji Akredytacyjnej, dokonując analizy jakości kształcenia kilkudziesięciu uczelni z całej Polski.
Organizowała ogólnopolskie i uczelniane konferencje dydaktyczne dotyczące realizacji Procesu Bolońskiego i wdrażania założeń Krajowych Ram Kwalifikacji.
Była Egzaminatorem zewnętrznym Nottingham Trent University. ( 2007 – 2013 ). Pełniła funkcję eksperta w konkursach Narodowego Centrum Nauki, a w latach 2012 – 2015 była członkiem Zespołu Stałego Narodowego Centrum Nauki. Była także członkiem Komitetu Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk ( 2015 – 2019).
Jako współzałożyciel, wiceprezes, a aktualnie jako członek Rady Naukowej Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu aktywnie działa na rzecz środowiska zajmującego się marketingiem w Polsce.
Od wielu lat z pasją realizuje podróże , które przekładają się na poznawanie świata i różnych kultur.