Czego się nauczysz, wybierając tę specjalność?
- Zdobędziesz warsztat pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz pracy rehabilitacyjno-terapeutycznej z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Poznasz metody oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Będziesz potrafił identyfikować indywidualne potrzeby i możliwości rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Zdobędziesz umiejętności projektowania i wdrażania indywidualnych programów nauczania i wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając ich specyficzne potrzeby i cele rozwojowe.
- Poznasz różnorodne metody i techniki terapeutyczne oraz zajęciowe, które mogą być stosowane w celu wsparcia rozwoju umiejętności społecznych, komunikacyjnych, funkcjonalnych i zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Zdobędziesz umiejętność promowania aktywnego uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu społecznym, zawodowym i kulturalnym, oraz budowania środowiska sprzyjającego ich pełnemu uczestnictwu.
Praca dla Ciebie:
- szkoły specjalne,
- ośrodki terapeutyczne,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze,
- organizacje pozarządowe zajmujące się problematyką niepełnosprawności.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć?
- Rynek pracy przejawia duże zapotrzebowanie na specjalistów z obszaru edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Program specjalności dostosowany jest do nowego standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela/pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Zajęcia dydaktyczne o charakterze praktycznym, metodycznym realizowane są w specjalnej pracowni wyposażonej w specjalistyczny sprzęt – m.in. do integracji sensorycznej, integracji funkcji wykonawczych (też „magiczny dywan”) . W trakcie zajęć wykorzystujemy również technologię VR.
Program studiów
- psychologia kliniczna z elementami neurologii
- diagnostyka psychopedagogiczna
- konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnoterapeutycznych
- problemy diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną
- komunikacja alternatywna i wspomagająca
- metody terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- podstawy integracji sensomotorycznej
- warsztaty terapii zachowań niepożądanych
- prawidłowości i problemy rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży
- metodyka nauczania i wychowania dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.