Centrum Wsparcia, Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji

Centrum Wsparcia, Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji świadczy nieodpłatną pomoc studentkom i studentom zmagającym się z problemami natury psychologicznej, w tym w kryzysie psychicznym. Jeśli w Twoim życiu wydarzyło się coś, z czym nie jesteś w stanie sobie poradzić, odczuwasz przygnębienie, lęk, frustracje i wściekłość, nie masz kontroli nad ważnymi aspektami swojej codzienności, to prawdopodobnie jesteś w kryzysie psychicznym. Skorzystaj z pomocy interwentów kryzysowych, psychologów i terapeutów z Centrum Wsparcia, Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.  

 

Odpowiedzi na najważniejsze pytania

Co to jest kryzys psychiczny?  

Jest to stan ostrego zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowany wydarzeniami przekraczającymi możliwości samodzielnego poradzenia sobie z problemem. Nie każdy problem psychiczny jest kryzysem, wiele wymaga dłuższych działań terapeutycznych. Pomoc CWPPiP Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW (z racji tego, że jest krótkoterminowa) stawia sobie za cel pomoc osobom w kryzysie, a w razie potrzeby skierowanie ich w miejsce, gdzie mogą uzyskać bardziej długotrwałe formy pomocy.

Czy pomoc w ramach CWPPiP jest darmowa?  

Tak, jeśli jesteś osobą studiującą na naszym uniwersytecie, to wsparcie jest nieodpłatne.

Kto jest uprawniony do skorzystania ze wsparcia interwencyjnego?  

Skorzystać z programu wsparcia interwencyjnego może każda osoba mająca aktywny status studenta/studentki uczelni. Ze wsparcia mogą również skorzystać osoby przebywające na urlopie dziekańskim.

Gdzie i jak udzielane jest wsparcie?  

Wsparcie udzielane jest poza murami uczelni, w gabinetach specjalistów lub online za pomocą komunikatora.

Kto udziela wsparcia w ramach Centrum Wsparcia, Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW?

W ramach CWPPiP Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW wsparcia udzielają interwenci kryzysowi, psycholodzy i terapeuci.

Jak często mogę korzystać z pomocy?

W ciągu roku akademickiego osoba uprawniona do skorzystania z programu może wykorzystać maksymalnie do 4 spotkań, w tym jedno kwalifikacyjne. Nie muszą one być wykorzystane w toku jednej interwencji, natomiast decyzję o zakresie udzielanej pomocy każdorazowo podejmuje na pierwszym spotkaniu koordynator będący interwentem kryzysowym, następnie zaś specjalista prowadzący wsparcie. Ograniczenie to wynika z faktu, że nie każda osoba potrzebuje aż 4 spotkań, by rozwiązać swój problem, a także nie każda jest w stanie wynieść z krótkoterminowej formy pomocy korzyść. Zawsze jednak postaramy się doradzić, gdzie i jak znaleźć pomoc adekwatną do problemu. Zawsze będziemy starali się udzielić Ci wsparcia, ale pierwszeństwo w korzystaniu ze wsparcia mają osoby, które w danym roku jeszcze nie skorzystały z pomocy.

Czy jest możliwe, że po spotkaniu koordynacyjnym nie zostanę skierowany(-na) do specjalisty z CWPPiP Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW?

Tak, jest to możliwe. Wsparcie świadczone przez Centrum jest krótkoterminowe i ogranicza się do maksymalnie 3 spotkań (nie licząc spotkania z koordynatorem). Niektóre problemy psychiczne wymagają znacznie dłuższej pracy o charakterze bardziej terapeutycznym, niż interwencyjnym. Ale nawet wówczas uzyskasz informację, jakiej pomocy potrzebujesz i gdzie jej szukać. Uniwersytet Dolnośląski DSW nawiązał umowy o współpracy ze sprawdzonymi specjalistami, którzy przyjmować będą osoby studiujące i pracujące po preferencyjnych cenach. Otrzymasz też informację o pomocy finansowanej przez NFZ.

Czy jest możliwe, że praca ze specjalistą potrwa krócej, niż 4 spotkania?  

Tak, jest to możliwe. Jeśli Twój problem zostanie rozwiązany wcześniej albo będzie wymagał innego typu pomocy, specjalista poinformuje Cię, gdzie możesz uzyskać wsparcie pozwalające rozwiązać problem, np. psychoterapeutyczne, prawne.

Kto będzie wiedział o tym, że zgłosiłem(-am) się po pomoc?

Osoby prowadzące wsparcie interwencyjne zobowiązane są do pełnej poufności. W trosce o anonimowość osób wspieranych dostęp do ich danych mają wyłącznie koordynator, przeprowadzający wstępne spotkanie i osoba udzielająca wsparcia. Dane zbierane są wyłącznie w  zakresie umożliwiającym pomoc. Informacja o tym, kto zgłosił się po pomoc, z jakim problemem, ile wykorzystał spotkań, nie zostanie przekazania uczelni, wykładowcom ani kolegom czy koleżankom.

Dlaczego zdecydowaliśmy się na otwarcie Centrum?

Jedną z głównych przyczyn dla której zdecydowaliśmy się na otwarcie Centrum jest komunikowana przez studentów nie tylko Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW samotność, brak umiejętności nawiązania relacji i jej utrzymania, odizolowanie, które spowodowała pandemia, następnie inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Do niedawna poczucie samotności przypisywane było głównie starszym, odizolowanym ludziom. Dziś problem ten wyraźnie nasila się wśród młodych ludzi, coraz częściej słyszy się, że nasza cywilizacja rodzi ludzi samotnych. Sprzyja temu również rozwój nowych technologii, które szczególnie zaburzają funkcjonowanie młodego pokolenia.  

Anna Piguła

interwentka kryzysowa, wykładowczyni

Jak zgłosić się po wsparcie?

1.    Skorzystanie z usług Centrum następuje po uprzednim zarejestrowaniu poprzez formularz rejestracyjny –  link do formularza 
2. W ciągu 48 godzin skontaktuje się z Tobą koordynator w celu omówienia konsultacji.

3. Podczas konsultacji kwalifikującej ocenimy potrzeby oraz dobierzemy indywidualny plan pomocy. 

 

Kontakt: centrumwsparcia@dsw.edu.pl