Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
UWAGA
W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2029 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)
Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)
- Dydaktyka specjalna (30 godz.)
Diagnostyka w dydaktyce specjalnej (30 godz.)
PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)
-
Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
- Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych (10 godz.)
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej (20 godz.)
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.)
- Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
- Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia (20 godz.)
- Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)
- Wybrane zagadnienia z fizjologii i patologii układu nerwowego (10 godz.)
- Elementy oligofrenopedagogiki (30 godz.)
- Studium przypadku: osoba z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
-
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
- Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej (15 godz.)
- Organizacja i specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym (15 godz.)
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym (15 godz.)
- Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (15 godz.)
- Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym (10 godz.)
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną (10 godz.)
- Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (10 godz.)
- Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji (20 godz.)
- Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)
- Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)
PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
FORMA ZALICZENIA
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.