Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Sposób realizacji studiów: Hybrydowe
3 semestry Dodatkowe uprawnienia Od marca
Jeśli to są studia dla Ciebie
Zapisz się online

Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 390 + 180 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 20
Liczba semestrów: 3
UWAGA

W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2029 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)

Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Studia pedagogiczne  w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe. 

 

KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)
  • Dydaktyka specjalna (30 godz.) 
    Diagnostyka w dydaktyce specjalnej (30 godz.) 
PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.) 
    • Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych (10 godz.) 
    • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej (20 godz.) 
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.) 
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.) 
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.) 
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.) 
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.) 
    • Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia (20 godz.) 
    • Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.) 
    • Wybrane zagadnienia z fizjologii i patologii układu nerwowego (10 godz.) 
    • Elementy oligofrenopedagogiki (30 godz.) 
    • Studium przypadku: osoba z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.) 
       
  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.) 
    • Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej (15 godz.) 
    • Organizacja i specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym (15 godz.) 
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym (15 godz.) 
    • Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (15 godz.) 
    • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym (10 godz.) 
    • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną (10 godz.) 
    • Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (10 godz.) 
    • Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji (20 godz.) 
    • Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.) 
    • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)

 

PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.